مقالات

کارگاه شیشه گری در تهران | شیشه گری دستی و فوتی و تولید ظروف شیشه‌ای

کارگاه ‌شیشه گری؛ محل تولید انواع شیشه و بلور
  • کارگاه ‌شیشه گری؛ محل تولید انواع شیشه و بلور

    صنایع دستی از گذشته تا به امروز بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ  و تمدن ما ایرانیان به شمار می‌آید. یکی از قدیمی‌ترین آن‌ها صنعت شیشه گری است. قدمت این صنعت در جهان به حدود سه هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد. اولین آثار یافت‌شده شیشه گری مربوط به تمدن‌های دلتای رود فرات می‌شود. قدمت این صنعت در ایران نیز به حدود 1200 سال قبل از میلاد می‌رسد. کارگاه‌های شیشه‌گری از دیرباز محل انجام فرآیندهای شیشه‌گری و توسعه این صنعت بوده‌اند. امروزه این صنعت در شهر ری استان تهران نیز رواج دارد. یکی از بزرگ‌ترین استادان شیشه گری در شهر ری، استاد علی بابا بختیاری است. در این مطلب به روند کار در کارگاه شیشه گری می‌پردازیم.

    برای خرید ظرف بلور باکیفیت با قیمت مناسب به فروشگاه سایت مراجعه کنید و بعد از انتخاب مدل مورد نظر خود با کارگاه تماس بگیرید. 

     

    در صورت تمایل به خرید بلور باکیفیت در مدل های مختلف میتوانید با شماره 05 69 74 33 21 98+ تماس حاصل فرمایید.

     

     

    روال کار و تولیدات شیشه گری

    در گذشته ظروف شیشه‌ای را با قالب‌ها ماسه‌ای درست می‌کردند. اما در قرون اول میلادی روش دم تحول بزرگی در این صنعت به وجود آورد. یکی از تحولات روش دم، ایجاد طرح‌های متفات‌تر و پیچیده‌تر بود. همچنین تولید محصولات شیشه‌ای به شدت افزایش پیدا کرد. امروزه صنعت شیشه گری معمولا به دو روش فوتی و پرسی انجام ‌می‌شود که هر کدام مراحل و روش خاص خود را دارند. در ادامه مطلب با این روش‌ها آشنا می‌شویم.

    پیشنهاد میکنیم به صفحه بطری بلوری خام هم سر بزنید.

    شیشه گری فوتی

    در کارگاه شیشه گری برای تولید محصولات با روش فوتی از خمیر مذاب شیشه استفاده می‌کنند. برای این کار اول شیشه را حرارت می‌دهند تا به صورت مایع و نرم در بیاید. سپس با استفاده از ابزار مخصوص یا دستی با دمیدن به داخل مایع به آن شکل می‌دهند. برای انجام این کار به ابزارهایی نیاز است و باید طی چند مرحله انجام شود، که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. در شیشه گری برای تولید محصولات از یک سری ابزار و وسایل خاص استفاده می‌شود که عبارتند از:

    • لوله دم: این وسیله یک میله توخالی به طول یک تا یک متر و بیست سانتی‌متر است و برای برداشتن شیشه از کوره و شکل دادن به آن با دمیدن در لوله استفاده می‌شود
    • قیچی: از این وسیله برای بریدن بار اضافی و لبه ظرف و مشخص کردن محل جداسازی شیشه از میله دم استفاده می‌شود
    • قاشق: قاشق از جنس چوب و به شکل استوانه‌ است که برای یک‌دست کردن شکل و ضخامت شیشه به کار می‌رود
    • قالب تخته: این قالب از دو قطعه تخته چوپ و در شکل‌های مختلف ساخته می‌شود. از این وسیله برای کنترل و شکل دادن به پایه ظروف به کار می‌رود
    • تخته: از این وسیله چوبی که ابعاد مختلفی دارد، برای شکل دادن به کناره‌ها و لبه محصول شیشه‌ای استفاده می‌شود
    • نیمکت: این وسیله در واقع یک نیمکت است که دو میله افقی به ارتفاع حدودا 30 سانتی‌متر روی آن قرار دارد. استادکار روی آن می‌نشیند و کار را انجام می‌دهد
    • تیغ: از این وسیله که بسیار تیز است برای بریدن محل جداسازی شیشه از میله دم استفاده می‌شود

    مطلب پیشنهادی: 

    بیشتر بخوانید:
    ظروف بلوری | نکات مهم در انتخاب و نگهداری از ظرف

    مراحل شیشه گری فوتی

    در کارگاه شیشه گری، تولید محصولات شیشه‌ای با روش فوتی در چند مرحله انجام می‌شود. اول شیشه را به صورت مذاب در می‌آورند. سپس با میله دم ماده مذاب را برداشته و مرحله ثابت کردن آن روی نوک میله شروع می‌شود. در ادامه ماده مذاب را روی میز کار ورز داده و آن را گرد می‌کنند. بعد از آن دوباره خمیر شیشه را گرم کرده و در میله فوت می‌کنند تا حباب کوچکی در وسط خمیر به وجود آید. بعد از این مرحله، خمیر را تا زمانی که سرخ آن از بین برود، سرد می‌کنند.

    شما می توانید برای خرید بطری شیشه ای خام باکیفیت از طریق کارگاه علی بابا بختیاری اقدام کنید. 

     

    در این مرحله استاد کار با چرخاندن میله دم، شکل اولیه ظرف را می‌سازد و برای یکنواخت کردن آن ظرف را قاشق کاری می‌کند. سپس شیشه شکل داده شده را به قالبی ساز می‌دهد تا محل اتصال شیشه به میله فلزی واگیره را شیار بزند. در ادامه استاد کار میله دم را از محل شیار جدا می‌کند. بعد از جداسازی، نوبت به مرحله شکل دادن، و ساخت دهانه ظرف می‌رسد. سپس دسته و تزئینات لازم را روی ظرف شیشه‌ای قرار می‌دهند. در آخر با میله واگیره ظرف را به پشت بر می‌گردانند و اماده بردن به گرمخانه می‌کنند. در نهایت کوره را خاموش می‌کنند تا ابزار و وسایل در حین سرد شدن کوره، خنک بشوند.

    در صورت تمایل به خرید بلور باکیفیت در مدل های مختلف میتوانید با شماره 05 69 74 33 21 98+ تماس حاصل فرمایید.

    شیشه گری پرسی

    روش پرسی معمولا در ساخت بطری استفاده می‌شود. در روش پرسی، مواد مذاب را به مقدار لازم با میله دم از کوره بر می‌دارند و به سرعت آن را از میله جدا کرده و داخل قالب پرس می‌گذارند. سپس قالب را بسته تا با فشار وارد شده به قالب، خمیر شکل تعیین شده را به خود می‌گیرد. در آخر قالب را باز می‌کنند و خیلی سریع ظرف شیشه‌ای را از قالب در می‌آورند و در گرمخانه میگذارند.

    پیشنهاد میکنیم در صورت تمایل به صفحه خرید گلدان بلور هم سر بزنید.

    استاد علی بابا بختیاری و کارگاه شیشه گری در تهران

    یکی از اساتید بزرگ هنر شیشه گری در ایران، استاد علی بابا بختیاری است. استاد بختیاری سال 1329 در شهر تویسرکان استان همدان به دنیا آمد. او از سن هشت سالگی کار شیشه گری را در تهران آغاز کرد و به یک استاد ماهر در این صنعت تبدیل شد. استاد بختیاری در سال 1352 کارگاه شیشه گری دستی بختیاری را در شهر ری استان تهران تاسیس کرد. در حال حاضر با برند محصولات این کارگاه با اسم بلور و شیشه علی بابا بختیاری شناخته می‌شود. استاد بختیاری در این صنعت 63 سال سابقه کار دارد و چیزی در حدود 50 استادکار و کارگر ماهر در کارگاه شیشه گری او کار می‌کنند.

    پیشنهاد می کنیم مطلب زیر را هم مطالعه کنید: 

    بیشتر بخوانید:
    لوازم و ابزار شیشه گری را بهتر بشناسیم | چه ابزارهایی به شن و سنگ جان می‌دهند؟

    خرید بهترین محصولات شیشه‌ای از بلور و شیشه علی بابا بختیاری

    صنعیت شیشه گری از هزاران سال قبل در دنیا وجود داشته اما به شکل امروزی در ایران از 200 سال قبل در تهران رواج پیدا کرده است. یکی از اساتید شیشه گری، استاد علی بابا بختیاری است که با حدود 63 سال سابقه کار صاحب برند بلور و شیشه علی بابا بختیاری است و کارگاهی با بیش از 50 استاد کار وکارگر ماهر دارد. استاد علی بابا بختیاری از سال 1352 با تاسیس کارگاه شیشه گری در تهران و داشتن برتری فنی و صنعتی به دلیل استفاده از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت بالا، به یکی از بزگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات شیشه‌ای در ایران تبدیل شده است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *