مقالات

تفاوت بلور و کریستال | چه تفاوت‌هایی میان این دو نوع شیشه وجود دارد؟

تفاوت بلور و کریستال
  • بلور و کریستال را می‌توان دو نوع شیشه معرفی کرد که در مقدار ترکیباتی مانند سرب با هم تفاوت دارند. برخورداری از ترکیبات مختلف باعث شده است تا این دو شیشه جلوه متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال، کریستال حالتی منشوری دارد که هر نگاهی را به خود جذب می‌کند. اما اگر می‌خواهید درباره تفاوت‌های بیشتر میان این دو نوع شیشه با هم بدانید، با ما در این مطلب از مجموعه علی بابا بختیاری همراه باشید.

    برای خرید بلور باکیفیت میتوانید با کارگاه علی بابا بختیاری تماس حاصل فرمایید و بعد از دریافت مشاوره، سفارش خود را به صورت عمده و تک ثبت کنید.

    بررسی تفاوت بلور و کریستال از جوانب مختلف

    قبل از بررسی تفاوت بلور و کریستال، ابتدا قصد داریم متریال تشکیل دهنده و ویژگی های هر یک از این نوع جنس شیشه ها را مورد بررسی قرار دهیم.

    بلور؛ زیبا و مقاوم

    بلور را می‌توان شیشه‌ای دانست که در ساخت آن از اکسید سرب استفاده نشده است. حتی اگر به هر دلیلی در آن از این اکسید استفاده شود، مقدار آن قطعات کمتر از 24 درصد خواهد بود. این نوع شیشه معمولا در دمای بین 300 تا 400 درجه سانتی‌گراد ساخته می‌شود و وزن و درخشندگی نسبتا مناسبی دارد.

    بلور دارای مزایا و معایب مختلفی است که باید حتما در زمان خرید این نوع شیشه، از این موارد مطلع باشید. اطلاع از مزایای و معایب آن باعث می‌شود که بتوانید در زمان خرید، بهترین نوع شیشه را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

    مزایای بلور چیست؟

    یکی از مهم‌ترین مزایای بلور، قیمت مناسب آن است. در نتیجه، اگر می‌خواهید برای خود ظروف زیادی را خریداری کنید و بودجه نسبتا محدودی دارید، می‌توانید به سراغ استفاده از بلور بروید. در حال حاضر، مجموعه‌های مختلفی انواع بلور را با کیفیت مختلف و برچسب‌های قیمتی متفاوت تولید می‌کنند. شما می‌توانید همین حالا از مجموعه علی بابا بختیاری انواع بلور باکیفیت را با قیمتی رقابتی خریداری کنید.

    یکی دیگر از مزایای استفاده از بلور، امکان استفاده در پذیرایی و دکور است. به دلیل عدم برخورداری از مقادیر زیاد سرب، می‌توانید از بلور استفاده دائم داشته باشید. چرا که این نوع شیشه برای سلامتی شما هیچ ضرری ندارد.

    بلور دارای شرایط نگهداری به مراتب آسانی است. به این معنی که در مقابل ضربه از مقاومت مناسبی برخورداری است و در عین حال می‌توان با هر نوع مایع ظرفشویی و اسکاچ و بدون ترس از خش افتادن، آن را شست. همین موضوع  را می‌توان به عنوان یک تفاوت میان بلور و کریستال بیان کرد.

    مزیت بعدی بلور نسبت به بسیاری از انواع شیشه، وزن کم آن است. شاید در ظاهر وزن کم یا زیاد ظرف برای شما چندان مهم نباشد. اما باید به این نکته اشاره کنیم که این وزن کم می‌تواند در بوفه‌هایی که کف شیشه‌ای دارند، بسیار مهم باشند.

    مطلب پیشنهادی:

    بیشتر بخوانید:
    عوامل موثر بر تولید بلور باکیفیت | همه چیز درباره کیفیت بلور

    فرق بلور و کریستال چیست؟

    کریستال؛ ظریف و درخشان

    کریستال را می‌توان نوعی شیشه سرب‌دار معرفی کرد که درصد سرب داخل آن از 24 درصد بیشتر است. به زبان دیگر، کریستال از ترکیب شیشه و اکسید سرب ساخته می‌شود. برای ساخت کریستال، دمای کوره باید روی 800 درجه سانتی‌گراد تنظیم شده باشد تا کریستال فرم خوبی به خود بگیرد.

    برخورداری از مقدار زیادی اکسید سرب باعث ایجاد تفاوت‌های ظاهری زیادی میان کریستال و بلور شده است. در واقع، به لطف وجود این اکسید، کریستال برای ساخت انواع اشیا و ظروف تزئینی استفاده می‌شود. در مقابل، این شیشه معایب خاص خود را هم دارد.

    مزایای کریستال چیست؟

    استفاده از کریستال مزایای خاص خود را دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای آن، امکان خرید انواع طلاکوب و استفاده از آن است. کریستال‌هایی که طلاکوب می‌شوند، ارزش بالایی دارند و می‌توانید به راحتی و هر زمان که خواستید، این ظروف را بفروشید.

    از جمله دیگر مزایا و نکات درباره کریستال، کیفیت آن است. اشیا و ظروف کریستالی به مراتب از کیفیت بالاتر نسبت به ظروف بلوری یا شیشه‌ای دیگر برخوردار هستند. همچنین به دلیل درخشندگی عالی می‌توان گفت که می‌توان از این شیشه‌ها در دکوراسیون خانه هم استفاده کرد.

    مطلب پیشنهادی:

    بیشتر بخوانید:
    ظروف بلوری | نکات مهم در انتخاب و نگهداری از ظرف

    تفاوت های کریستال و بلور

    چه ویژگی هایی باعث تفاوت بلور و کریستال می‌شوند؟

    از چند جهت می‌توان به بررسی فرق کریستال و بلور پرداخت. اولین موضوع، قیمت این دو نوع شیشه است. شیشه‌های بلوری به دلیل استفاده از متریال ساده‌تر و فرایند ساخت آسان‌تر از ارزش پایین‌تری نسبت به ظروف کریستالی برخوردار هستند.

    نکته دیگری که درباره بررسی تفاوت بلور و کریستال وجود دارد، مربوط به کاربری آن‌ها می‌شود. اکسید سرب را می‌توان ماده‌ای معرفی کرد که استفاده از آن برای سلامتی ضرر دارد. در ظروف کریستالی هم بیشتر از 24 درصد سرب استفاده شده است. به همین خاطر، باید بگوییم ظروف کریستالی به هیچ عنوان برای پذیرایی مناسب نیستند و نباید از آن‌ها برای خوردن و آشامیدن استفاده شود. در مقابل، این ظروف تنها کاربرد تزئینی دارند.

    در بررسی تفاوت میان بلور و کریستال، نوبت به شکنندگی آن‌ها می‌رسد. بلور و کریستال، هر دو شیشه هستند و در حالت کلی، شیشه نسبت به ضربه حساسیت بالایی دارد. اما باید به این نکته اشاره کنیم که حساسیت کریستال به ضربه به مراتب بیشتر از بلور است. به دلیل برخورداری از چگالی بالا در ساختار کریستال، این نوع شیشه با ضربه به صورت کامل خرد می‌شود و دیگر امکان استفاده از آن را نخواهید داشت. اما ظروف بلوری، ظرفیت تحمل فشار بیشتری دارند و ممکن است با ضربه‌های سبک نشکنند.

    نکته بعدی در مقایسه و بیان تفاوت بلور کریستال، نوبت به درخشندگی و شفافیت می‌رسد. ظروف کریستالی به دلیل اینکه دارای درصد بالایی از اکسید سرب هستند، شفافیت بالایی دارند. همین موضوع درباره درخشندگی آن‌ها هم صدق می‌کند. اما در ظروف بلوری، این میزان شفافیت و درخشندگی به مراتب کمتر است. به همین خاطر است که از ظروف کریستالی بیشتر برای دکور و از ظروف بلوری برای استفاده و پذیرایی استفاده می‌شود. البته همه اینها در گرو این است که شما بهترین مارک بلور یا کریستال را انتخاب و خریداری کنید.

    در صورت تمایل به خرید بلور باکیفیت در مدل های مختلف میتوانید با شماره 05 69 74 33 21 98+ تماس حاصل فرمایید.

    مقایسه بلور و کریستال

    خرید انواع ظروف بلوری از کارگاه با سابقه علی بابا بختیاری

    در مقایسه بلور و کریستال، باید بگوییم هر دو دارای مزایا و معایب خاص خود را دارند. توصیه می‌کنیم برای خرید انواع ظروف و اشیا بلوری و کریستالی، به سراغ مجموعه‌های معتبر با محصولات باکیفیت بروید. ما در مجموعه بلور و شیشه علی بابا بختیاری انواع ظروف بلوری و کریستالی را با بالاترین کیفیت و قیمتی رقابتی ارائه می‌دهیم. شما می‌توانید همین حالا برای خرید از فروشگاه ما، از دسته‌بندی بالای صفحه، گزینه محصولات بلور و شیشه را انتخاب کنید. بعد از انتخاب محصول مورد نظر خود، برای اطلاع از قیمت ها با کارگاه علی بابا بختیاری تماس بگیرید و سفارش عمده و تکی خودتان را ثبت کنید.

    در صورت تمایل به خرید بلور باکیفیت در مدل های مختلف میتوانید با شماره 05 69 74 33 21 98+ تماس حاصل فرمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *