مقالات

ظروف شیشه‌ای ترک‌ دار | ظروفی زیبا و فاخر برای دکوراسیون منزل شما

استفاده از ظروف شیشه‌ای ترک‌دار برای تزیین خانه‌ شما
  • استفاده از ظروف شیشه‌ای ترک‌دار برای تزیین خانه‌ شما

    امروزه در بسیاری از خانه‌ها می‌توان مصنوعات چوبی، فلزی و یا پارچه‌ای را یافت که به عنوان زینت به کار رفته‌اند. محصولات هنر شیشه‌گری که از هنرهای کهن و زیبای ایرانی است نیز به تازگی سهم خود را در بین وسایلی که مردم برای تزیین منازل خود خریداری می‌کنند، باز کرده است. در این مطلب قصد داریم ظروف شیشه‌ای ترک‌دار  را به شما کنیم. این ظروف، گروهی از صنایع دستی شیشه‌ای هستند که زیبایی و وقار را توامان دارند و همچنین برای هردو نوع دکوراسیون مدرن و سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    برای خرید بلور و ظروف شیشه ای باکیفیت و مرغوب به فروشگاه مراجعه کنید.

    مختصری درباره هنر شیشه‌گری

    ابتدا بد نیست کمی بیشتر با خود هنر شیشه‌گری آشنا شویم و این صنعت‌-هنر ایرانی را بیشتر بشناسیم. شیشه‌گری در زمره قدیمی‌ترین صنایع دستی ایرانی است. شاید جالب باشد بدانید که یکی از اولین نمونه‌های شیشه‌گری در ایران به حدود 1000 سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. این اثر شیشه‌ای، در چغارزنبیل واقع در استان خوزستان کشف شده است. البته نشانه‌هایی از حیات این هنر حتی پیش از این تاریخ نیز وجود دارد.

    ماده‌ اصلی که در هنر شیشه‌گری به کار می‌رود، اکسیدهای سیلیسیم یا سیلیس است. این اکسیدها در شن و سنگ‌هایی همچون سنگ چخماق یافت می‌شوند. به منظور بدست آوردن آن‌ها، مواد نامبرده را در کوره ذوب می‌کنند. سپس با استفاده از چند روش مواد مذاب را به شکل ساخته‌های زیبای شیشه‌ای در می‌آورند. مصنوعات شیشه‌ای انواع مختلفی دارند. ظروف شیشه‌ای ترک‌دار یا به اصطلاح آبگز، شیشه رنگارنگ، چندپوسته، مات‌سازی و نقاشی روی شیشه از انواع این محصولات هستند.

    خرید پیاله بلوری

     

    استاد علی بابا بختیاری جزء اساتید به نام حوزه شیشه‌گری در ایران هستند. نمایشگاه شیشه‌گری که ایشان در مجاورت کارگاه خود در شهر ری تاسیس کرده، در سال‌های اخیر میزبان گردشگران زیادی بوده است. ابتداعات ایشان در حوزه شیشه‌گری مثل حباب‌های رنگی از جمله چیزهایی است که در نمایشگاه ایشان در معرض دید عموم قرار گرفته است.

    مطلب پیشنهادی: 

    بیشتر بخوانید:
    کارگاه بلورسازی | برای ساخت بلور در این کارگاه‌ها چه مراحلی باید طی شوند؟

    تولید ظروف شیشه ای ترک‌دار با روش‌های مختلف شیشه‌گری

    یکی از روش‌های قدیمی به کار رفته در حوزه شیشه‌گری و تولید ظروف شیشه ای ترک‌دار روش فوتی است. اساس این روش بر دمیدن در مواد مذاب به منظور شکل دادن به آن است. در این روش، مواد مذاب را به سر میله‌ای به نام میله دم چسبانده، آن را ثابت کرده و سپس در لوله دمیده می‌شود تا شکل مورد نظر در شیشه شکل بگیرد. سپس استادکار بین میله و شیشه شیاری ایجاد می‌کند تا بتواند شیشه را از میله دم جدا کند. در مرحله بعدی،‌ شکل نهایی ظرف بر روی آن ایجاد می‌شود. در انتها نیز تزیینات روی مصنوع شیشه‌ای انجام شده و دسته به آن چسبانده می‌شود.

    میوه خوری بلوری 

    روش پرسی و روش فوتی-قالبی دو نمونه دیگر از انواع روش‌های به کار رفته در صنعت‌-هنر شیشه‌گری هستند. اساس این دو روش این است که برای شکل دادن به شیشه از یک نوع قالب استفاده می‌شود. از اکسیدهای فلزی نبر برای رنگ بخشیدن به شیشه استفاده می‌شود.  در زیر تعدادی از اکسیدهای به کار رفته در این زمینه و رنگی را که هر یک ایجاد می‌کنند، مرور می‌کنیم:‌

    • اکسید کبالت:‌ لاجوردی
    • اکسید مس:‌‌ آبی زنگاری
    • اکسید آهن:‌ سبز
    • بی‌اکسید منگنز:‌ زرشکی
    • نمک‌های فسفر: شیری

     ظروف شیشه‌ای ترک‌دار را بیشتر بشناسیم

    همانطور که در بخش قبل گفته شد، ظروف شیشه‌ای ترک‌دار یکی از انواع محصولات صنایع دستی در حوزه شیشه‌گری هستند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم با معرفی روش‌های ساخت این ظروف و همچنین معرفی انواع آن، این نوع از صنایع دستی کشورمان را بهتر بشناسیم.

    در صورت تمایل به خرید بلور باکیفیت در مدل های مختلف میتوانید با شماره 05 69 74 33 21 98+ تماس حاصل فرمایید.

    ظروف شیشه‌ای ترک‌دار چگونه ساخته می‌‌شوند؟

    ساخت ظروف شیشه‌ای ترک‌دار در حقیقت از ساخت دیگر مصنوعات شیشه‌گری جدا نیست. برای ساخت این ظروف نیز مانند دیگر شیشه‌های دست‌ساز، ابتدا باید شن و یا به طور کلی مواد حاوی سیلیس، در کوره ذوب شود. پس از ذوب شدن، مواد مذاب حاصل را می‌بایست به کمک روش‌های مختلف شیشه‌گری،‌ تبدیل به انواع مصنوعات کرد.

    از این مرحله به بعد اما تفاوت‌هایی در شکل کار بوجود می‌آید. وقتی ساخت شیشه تکمیل شد،‌ قبل از اینکه به طور کامل سرد شود،‌ آن را برای چند ثانیه وارد آب سرد می‌کنند. این کار باعث می‌شود ترک‌های کوچکی روی پوسته رویی شیشه بوجود بیاید. با این حال از آنجایی که هنوز فضای داخلی شیشه گرمای زیادی دارد،‌ کل شیشه نمی‌شکند. بدین ترتیب شیشه از بیرون ترک‌دار به نظر می‌رسد.

    شکلات خوری بلوری 

    البته امروز روش متفاوتی نیز در محیط‌های غیر کارگاهی برای ترک‌دار به نظر رسیدن شیشه‌ها استفاده می‌شود.  در این روش‌ها معمولا شیشه‌ها را با انواع رنگ‌ها، رنگ‌آمیزی می‌کنند. سپس بر روی شیشه رنگ‌آمیزی شده از ماده ترک استفاده می‌کنند. صدالبته در این روش این شیشه نیست که ترک‌دار می‌شود؛ بلکه تنها کاری ‌کنند که شیشه ترک‌دار به نظر برسد.

    پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را هم مطالعه کنید: 

    بیشتر بخوانید:
    تفاوت بلور و کریستال | چه تفاوت‌هایی میان این دو نوع شیشه وجود دارد؟

    ظروف شیشه‌ای ترک‌دار چه کاربردهایی دارند؟

    همچون بسیاری صنایع دستی،‌ اصلی‌ترین کاربرد ظروف شیشه‌ ترک‌دار را نیز می‌توان کاربردهای تزیینی دانست. وجود ترک‌های کوچک در سطح این ساخته‌های شیشه‌ای به آن‌ها زیبایی دوچندانی می‌بخشد. در حقیقت این ترک‌ها در چشم بیننده القای حس کهنگی و قدمت ظرف را می‌کنند. به اصطلاح با این ترک‌ها ظرف شیشه‌ای شما آنتیک به نظر می‌رسد.

    با این حال ظروف شیشه‌ای بی‌کاربرد نیز نیستند. این ظروف را می‌توانید علاوه بر مقاصد تزیینی،‌ در خانه به منظور نوشیدن آشامیدنی‌های گرم و سرد استفاده کنید. بدون شک هیچ چیز جای نوشیدن یک شربت خنک در ظرف شیشه‌ای در روزهای گرم تابستان نمی‌گیرد. همچنین می‌‌توان برخی مواد غذایی را نیز در این ظرف‌ها نگه‌داری کرد. ظروف شیشه‌ای از آنجایی که مثل پلاستیک با مواد غذایی داخل خود واکنش نشان نمی‌دهند،‌ هم باعث حفظ طعم و بوی مواد غذایی شده و هم به سلامت شما کمک می‌کنند.

    خرید بطری بلوری ارزان 

    ظروف شیشه ای ترک‌دار؛ محبوب اما نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر

    علیرغم اینکه محصولات صنایع دستی کشورمان و از جمله محصولات شیشه‌گری زیبایی و کاربردهای قابل توجهی دارند،‌ با این حال هنوز آن‌طور که شایسته است مورد توجه مسئولین و سرمایه‌گذاران قرار نگرفته‌اند.. همانطور که استاد بختیاری نیز می‌گویند،‌ افتتاح دهکده صنایع دستی می‌تواند یکی از گام‌های ثمربخش در این زمینه باشد. با افتتاح مکانی بر گردهم‌آیی انواع صنایع دستی و هنرمندان این حوزه،‌ ظروف شیشه‌ای ترک‌دار و دیگر آثار صنایع دستی کشورمان می‌توانند توجه بسیار بیشتری را در سطح ملی و بین‌المللی به خود جلب کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *