مقالات

مقایسه ظروف بلوری و پلاستیکی از جوانب مختلف

مقایسه ظروف بلوری و پلاستیکی
  • وقتی صحبت از نگهداری مواد غذایی جامد و مایع به میان می آید، انتخاب یک ظرف مناسب و استاندارد بسیار مهم است. انتخاب بین ظروف پلاستیکی و بلوری همیشه یکی از چالش ها به حساب می آید؛ چرا که هر دو نوع ظرف مزایا و معایب خودشان را دارند. اما به طور کلی نگهداری مواد غذایی در ظروف بلوری بهتر است یا ظروف پلاستیکی؟ 

    در این مطلب سعی میکنیم به طور کامل به مقایسه ظروف بلوری و پلاستیکی بپردازیم و به این سوال پاسخ کامل دهیم. 

    در صورت تمایل به خرید بلور باکیفیت در مدل های مختلف میتوانید با شماره 05 69 74 33 21 98+ تماس حاصل فرمایید.

    مزایای استفاده از ظروف پلاستیکی چیست؟ 

    ظروف پلاستیکی معمولا یک انتخاب رایج برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی ها هستند. در ادامه به ویژگی ها و مزایای شاخص ظروف پلاستیکی برای نگهداری انواع مواد غذایی اشاره می کنیم.

    •  وزن پایین: ظروف پلاستیکی سبک وزن هستند و به همین دلیل به راحتی قابل حمل و استفاده هستند. 
    • مقاوم: ظروف پلاستیکی در برابر شکستن، بادوام و مقاوم هستند و نسبت به ظروف بلوری احتمال شکسته شدن یا ترک خوردن آنها کمتر است و از این جنبه گزینه مناسبی به حساب می آیند.
    • ارزان و در دسترس: ظروف پلاستیکی ارزان بوده و به صورت گسترده در دسترس هستند و می توانید آنها را از فروشگاه های لوازم پلاستیکی خریداری کنید. 
    • تنوع طرح و قالب: ظروف پلاستیکی در اشکال و اندازه های مختلف در بازار موجود هستند. این ویژگی باعث می شود که بتوانید بر اساس شرایط و اهداف مختلف، مدل مناسبی را انتخاب و خریداری کنید. 

    مطلب پیشنهادی: 

    بیشتر بخوانید:
    تفاوت بلور و کریستال | چه تفاوت‌هایی میان این دو نوع شیشه وجود دارد؟

    معایب استفاده از ظروف پلاستیکی

    ظروف پلاستیکی با وجود مزایایی که دارند، معایبی نیز دارند که در ادامه مقایسه ظروف بلوری و پلاستیکی به بررسی آنها می پردازیم. 

    • عدم مقاومت و دوام در دمای بالا: ظروف پلاستیکی در برابر حرارت مقاوم نیستند و ممکن است به واسطه قرار گرفتن در معرض دمای بالا، تابیده یا ذوب شوند. این عیب باعث می شود که ظروف پلاستیکی برای استفاده در مایکروویو یا فر و همچنین کنار پنجره در فصل تابستان، مناسب نباشند.
    • جذب بو و طعم برخی مواد غذایی: ظروف پلاستیکی ممکن است بو و طعم برخی مواد مختلف را جذب کنند. این موضوع سبب میشود که نتوانید بو و طعم باقی مانده در یک ظرف پلاستیکی را از بین ببرید. در نتیجه برای استفاده از آن به منظور نگهداری یک سری مواد غذایی دیگر، با مشکل مواجه می شوید. 
    • آزاد سازی موارد شیمیایی در شرایط خاص: ظروف پلاستیکی وقتی در معرض مواد خاصی مانند مواد اسیدی یا مایعات قرار می گیرند، برخی مواد شیمیایی را از خود آزاد کنند. این مواد شیمیایی میتوانند سلامت شما را به خطر بی اندازند. 
    • غیر قابل بازیافت: باید بدانید که همه نوع ظروف پلاستیکی قابل بازیافت نیستند.  

    مزایای ظروف بلوری و پلاستیکی

    مزایای استفاده از ظروف بلوری چیست؟ 

    ظروف بلوری گزینه ای زیبا و در عین حال مقاوم تر از پلاستیک به حساب می آیند که برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی ها می توانید روی آنها حساب کنید. در ادامه مزایا و ویژگی های اصلی استفاده از ظروف بلوری را بررسی میکنیم. 

    • ظاهر زیبا و جذاب: همانطور که گفتیم ظروف بلوری ظاهری زیبا و جذابی دارند که به همین واسطه میتوانید علاوه بر نگهداری مواد غذایی، برای سرو غذا و نوشیدنی هم از آنها استفاده کنید. 
    • عدم جذب طعم و بو مواد غذایی: ظروف بلوری غیر واکنشی هستند و مانند ظروف پلاستیکی طعم و بو را جذب نمی کنند. در نتیجه شما می توانید بدون محدودیت، از آنها برای نگهداری انواع مواد غذایی استفاده کنید. 
    • قابل شستشو: ظروف بلوری قابل شستشو هستند و به راحتی می توانید آنها را تمیز کنید. 
    • مقاوم در برابر حرارت: ظروف بلوری در برابر حرارت مقاوم هستند و به همین واسطه می توانید آنها را در ماکروفر، فر و در معرض مستقیم آفتاب هم قرار دهید.‌ 
    • مقاومت و دوام بالا: ظروف بلوری هم از مقاومت و دوام‌ خوبی برخوردارند. در نتیجه احتمال شکستگی و ترک خوردن آنها کمتر است. 

    پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را هم مطالعه کنید: 

    بیشتر بخوانید:
    عوامل موثر بر تولید بلور باکیفیت | همه چیز درباره کیفیت بلور

    معایب استفاده از ظروف بلوری 

    ظروف بلوری هم با وجود مزایای ذکر شده، معایبی نیز دارند که در ادامه مقایسه ظروف بلوری و پلاستیکی به آنها می پردازیم. 

    • وزن بالا: ظروف بلوری نسبتا سنگین و شکننده هستند. به همین واسطه ممکن است حمل آنها کمی برایتان سخت باشد. 
    • قیمت بالا: ظروف بلوری نسبت به ظروف پلاستیکی، قیمت بالاتری دارند. در نتیجه نمی توانید به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه روی آنها حساب کنید.‌ 
    • شکننده بودن: به طور کلی ظروف شیشه ای شکننده هستند؛ البته ظروف بلوری در عین ظرافت و زیبایی، مقاومت نسبتا بالایی دارند.‌ 

    ظروف پلاستیکی یا بلوری؟

    در آخر ظروف بلوری یا پلاستیکی؟ 

    در این مطلب به بررسی و مقایسه ظروف بلوری و پلاستیکی از جوانب مختلف پرداختیم. با توجه به موارد ذکر شده میتوانیم بگوییم که ظروف بلوری در عین زیبایی، گزینه مقاوم تر و سالم تری هستند و سلامت شما را حفظ میکنند. همچنین شما با نگهداری از مواد غذایی در ظروف بلوری، محدودیتی ندارید و میتوانید در دمای بالا هم روی این ظروف حساب کنید. به علاوه اگرچه ظروف پلاستیکی ارزان تر هستند و گزینه ای مقرون به صرفه به حساب می آیند، اما باید بدانید هزینه ای که برای خرید ظروف بلوری پرداخت میکنید، ارزش حفظ سلامتی شما را دارد و از آنجایی که این ظروف واکنش پذیر نیستند و مواد شیمیایی را از خود آزاد نمی کنند، به طور کامل مواد غذایی را سالم نگه میدارند. 

    شما میتوانید برای خرید بلور با کیفیت به صورت عمده و تک با کارگاه بلورسازی علی بابا بختیاری تماس حاصل فرمایید و سفارش خودتان را ثبت کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *