مقالات

ساخت و تولید ظروف شیشه ای سفارشی دست ساز

کارگاه ساخت ظروف شیشه ای | محل تولید ظرف‌های شیشه‌ای از شن و کوارتز
  • کارگاه ساخت ظروف شیشه ای؛ محل خلق زیباترین ظروف

    شیشه‌گری یکی از زیباترین صنایع‌دستی ایران به‌شمار می‌آید که هرساله گردشگران زیادی را به داخل کشور و کارگاه‌های این صنعت جذب می‌کند. کارگاه ساخت ظروف شیشه ای محلی است که در آن زیباترین ظروف ساخته شده به دست انسان با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند. شیشه‌گران در کارگاه‌های ساخت ظروف شیشه‌ای با روش‌های مختلف مانند فوتی و فوتی قالبی، انواع ظروف شیشه‌ای را تولید می‌کنند. یک کارگاه تولید ظرف‌های شیشه‌ای باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشد تا بتوان آن را یک کارگاه خوب نامید. در این مطلب با کارگاه ساخت این ظروف و ویژگی‌هایی که باید داشته باشد، به طور کامل آشنا می‌شویم.

    برای اطلاع از قیمت ها و خرید بلور عمده و تکی با قیمت مناسب و همچنین مشاهده تمام محصولات به صفحه فروشگاه سایت مراجعه کنید. 

    کارگاه ساخت ظروف شیشه ای به چه مکانی گفته می‌شود؟

    شیشه‌گری کار بسیار دشوار و پیچیده‌ای است و شیشه‌گران باید در سخت‌ترین شرایط، ظروف شیشه‌ای را با روش‌های مختلف تولید کنند. به همین خاطر تولید ظروف شیشه‌ای باید در یک کارگاه مجهز صورت گیرد. کارگاه ساخت ظروف شیشه ای به مکانی گفته می‌شود که شیشه‌گران در آن با استفاده از کوره‌های داغ، کوارتز یا سیلیس را به همراه برخی افزودنی‌های دیگر ذوب می‌کنند و طی مراحل بعدی این سیلیس بی‌ارزش به ظروف شیشه‌ای زیبا تبدیل می‌شود. این ظروف تلفیق هنر، تجربه و مهارت استادکارهای شیشه‌گر کارگاه ساخت ظروف شیشه ای هستند و آن‌ها در این ظروف روح هنر خود را می‌دمند.

    یک کارگاه مجهز ساخت ظروف شیشه‌ای باید تجهیزات مختلفی مانند قیچی مخصوص شیشه، کوره ذوب، لوله دم و تجهیزات مخصوص هموژنه کردن و سردکردن شیشه‌های مذاب را داشته باشد. در کارگاه‌های ساخت ظروف شیشه‌ای انواع این ظروف برای کاربردهای مختلف مانند تزئین دکوراسیون یا استفاده مصرفی تولید می‌شوند. از مهم‌ترین ظروف شیشه‌ای تولید شده در این کارگاه‌ها می‌توان به جار‌ها، بانکه‌‌ها، ظروف شیشه‌ای ترک‌دار، بطری‌های شیشه‌ای و گلدان‌ها اشاره کرد.
    تمام این ظروف با طرح‌های خاص و جذاب به تولید می‌رسند و استفاده از آن‌ها در خانه و آشپزخانه، جلوه‌ای زیبا به این محیط‌ها می‌بخشد. از کارگاه‌های ساخت ظروف شیشه‌ای مطرح می‌توان به کارگاه ساخت ظروف شیشه ای بختیاری که توسط استاد علی بابا بختیاری تاسیس شده است، اشاره کرد.

    پیشنهاد میکنیم به صفحه میوه خوری بلور هم سری بزنید.

    ساخت ظروف شیشه‌ای در کارگاه‌های شیشه‌گری

    ساخت ظروف شیشه‌ای در کارگاه‌های شیشه‌گری به‌ظاهر ساده به نظر می‌رسد اما پیچیدگی‌های بسیاری دارد. شیشه‌گران باید تمام مولفه‌های تاثیرگذار در کیفیت نهایی ظروف شیشه‌ای را بادقت محاسبه کنند تا کیفیت ظروف تولیدشده توسط آن‌ها مناسب باشد. از جمله این مولفه‌ها می‌توان به خلوص سیلیس، دمای خمیر شیشه در مراحل مختلف و نحوه دمیدن در لوله دم اشاره کرد.

    در مرحله اول تولید ظروف شیشه‌ای در این کارگاه‌ها، شیشه‌گران چندین ماده مختلف مانند اکسید آلومینیوم را با سیلیس مخلوط می‌کنند تا خمیر شیشه تولید شود. باید اشاره داشت که برخی مواد مانند اکسید منیزیم و اکسید آلومینیوم برای افزایش مقاومت و شفافیت ظروف شیشه‌ای و از برخی مواد مانند اکسید کلسیم سدیم کربنات نیز برای کاهش دمای ذوب خمیر شیشه استفاده می‌شود. در مرحله بعدی ساخت ظروف شیشه‌ای، شیشه‌گران خمیر شیشه را هموژنه می‌کنند تا دمای آن کاهش یابد.

    البته باید اشاره داشت که هموژنه کردن فقط مقدار کمی دمای خمیر شیشه را کاهش می‌دهد و دلیل اصلی انجام این فرایند، ازبین‌بردن حباب‌های داخل شیشه و افزایش شفافیت آن است. در مرحله بعدی سردشدن خمیر شیشه با شدت بیشتری انجام می‌شود و سپس در مرحله آخر استادکارها در روش فوتی ساخت ظروف شیشه‌ای، این ظروف زیبا را با دمیدن هنر خود در خمیر شیشه، تولید می‌کنند. شایان‌ذکر است که بعد از شکل‌دهی به ظروف شیشه‌ای، این ظروف باید پرداخت شوند و ضایعات و مشکلات موجود در سطح آن‌ها از بین برود تا ظاهری شفاف و درخشان داشته باشند.

    مطلب پیشنهادی برای کسب اطلاع و آگاهی بیشتر از هنر شیشه گری: 

    بیشتر بخوانید:
    کارگاه شیشه گری در تهران | شیشه گری دستی و فوتی و تولید ظروف شیشه‌ای

    ساخت ظروف شیشه‌ای در کارگاه‌های شیشه‌گری

    روش‌های مختلف تولید ظرف‌های شیشه‌ای در کارگاه ساخت ظروف شیشه ای

    روش‌های مختلفی مانند روش فوتی، فوتی قالبی و قالبی برای تولید ظروف شیشه‌ای در کارگاه‌های ساخت این ظروف وجود دارد. شیشه‌گران بسته به کاربری کارگاه و نوع ظروف تولیدی خود می‌توانند از هر یک از این روش‌ها برای تولید و ساخت ظروف شیشه‌ای استفاده کنند.

    باید اشاره داشت که این روش‌ها بسیار با هم متفاوت هستند و ظروف تولید شده توسط این روش‌ها نیز با هم تفاوت‌هایی دارند. برای مثال با استفاده از روش قالبی، ظروف شیشه‌ای صنعتی و با تیراژ بالا تولید می‌شوند. درصورتی‌که روش فوتی یک روش سنتی است و ظروف تولیدشده با این روش به‌عنوان صنایع‌دستی به‌شمار می‌آیند. با انواع روش‌های مختلف تولید ظرف‌های شیشه‌ای در کارگاه ساخت ظروف شیشه ای آشنا می‌شویم.

    پیشنهاد می کنیم در صورت تمایل به صفحه خرید گلدان بلوری هم سر بزنید.

     

    روش‌های مختلف تولید ظرف‌های شیشه‌ای در کارگاه ساخت ظروف شیشه ای

    روش فوتی؛ سنتی و اعجاب‌انگیز

    روش فوتی یکی از روش‌های سنتی شیشه‌گری است که در بسیاری از کارگاه‌ها از آن برای تولید ظروف شیشه‌ای استفاده می‌شود. این روش بسیار جذاب است و می‌تواند نظر هر گردشگر یا علاقه‌مندی را به خود جلب کند. برای ساخت ظروف شیشه‌ای با این روش، شیشه‌گر باید مهارت و تجربه بالایی داشته باشد. چرا که در روش فوتی شیشه‌گران با استفاده از دمیدن در لوله دم، به خمیر شیشه مذاب شکل می‌دهند.

    در واقع تمام ظروف شیشه‌ای زیبایی که در بازارها مشاهده می‌کنید با نفس استادکارهای ماهر شیشه‌گر ساخته شده‌اند. در این روش بعد از مرحله سرد شدن خمیر شیشه در کارگاه ساخت ظروف شیشه ای، استادکار یا شاگرد او، خمیر مذاب شیشه را در سر لوله دم قرار می‌دهند و از طرف دیگر در آن می‌دمند. شیشه‌گران با استفاده از ابزارهای مختلف مانند قیچی مخصوص و استفاده از نیروی جاذبه زمین، با دمیدن در خمیر مذاب شیشه به آن شکل می‌دهند. تماشای ساخت ظروف شیشه‌ای با روش فوتی، می‌تواند برای هر فردی جذاب باشد. چرا که استادکار در این روش، هنر، تجربه و مهارت خود را به‌صورت هم‌زمان به کار می‌گیرد.

    پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را هم مطالعه کنید: 

    بیشتر بخوانید:
    هنر شیشه گری | شناخت هنر زیبای آبگینه به‌ همراه ابزار و تولیدات آن

    روش قالبی؛ ساخت ظروف شیشه‌ای با سرعت بالا

    در کارگاه‌های صنعتی و مدرن که در طی روش چند هزار قطعه ظرف شیشه‌ای تولید می‌شود، استفاده از روش فوتی مناسب نیست. چرا که روش فوتی برای تولید ظروف خاص با طراحی هنری است. درصورتی‌که در کارگاه‌های صنعتی ظروف فقط استفاده مصرفی دارند و باید هزاران عدد از آن‌ها در طی روز تولید شود.

    به همین خاطر در این کارگاه‌ها از روش قالبی برای ساخت ظروف شیشه‌ای استفاده می‌شود. در این روش خمیر مذاب شیشه در یک قالب قرار می‌گیرد و بعد با استفاده از دستگاه پرس، سریعا در قالب پرس می‌شود و شکل قالب را به‌ خود می‌گیرد. با استفاده از این روش می‌توان روزانه هزاران ظرف شیشه‌ای تولید کرد.

    روش قالبی؛ ساخت ظروف شیشه‌ای با سرعت بالا

     

    خرید شکلات خوری بلوری 

    روش فوتی قالبی؛ تلفیق مدرنیته و سنت

    یکی دیگر از روش‌های ساخت ظروف شیشه‌ای در کارگاه‌های تولید این ظروف، روش فوتی قالبی است. این روش تلفیقی از روش قالبی و فوتی است و شیشه‌گران با استفاده از آن می‌توانند ظروف شیشه‌ای خاص را با تیراژ بالاتر تولید کنند.

    ویژگی‌های یک کارگاه ساخت ظروف شیشه ای خوب

    یک کارگاه ساخت ظروف شیشه ای باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشد تا بتوان آن را یک کارگاه خوب نامید. کارگاه‌های ساخت ظروف شیشه‌ای با برخورداری از این ویژگی‌ها می‌توانند فروش بیشتری داشته باشند و در کشور نیز صاحب شهرت و اعتبار زیادی شوند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به برخورداری از استادکارهای ماهر، استفاده از بهترین مواد اولیه، برخورداری از نمایشگاه و تلاش برای زنده‌ نگه‌داشتن صنعت شیشه‌گری در ایران اشاره کرد. در ادامه با مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک کارگاه ساخت ظروف شیشه ای خوب باید آن‌ها را داشته باشد، آشنا می‌شویم.

    برخورداری از استادکارهای ماهر و مجرب

    حضور استادکارهای ماهر و مجرب یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که می‌تواند هر کارگاه ساخت ظروف شیشه‌ای را به بهترین کارگاه ساخت این ظروف تبدیل کند. برای مثال حضور استاد علی بابا بختیاری در کارگاه تولید بلور و شیشه علی بابا بختیاری توانست این کارگاه را به یکی از قطب‌های اصلی تولید شیشه و بلور در خاورمیانه تبدیل کند. استادکارهای ماهر می‌توانند با انتقال تجربه خود به دیگر افراد (دستیاران) کارگاه، یک نسل باتجربه و ماهر از شیشه‌گران را وارد بازار کار کنند.

    استفاده از بهترین مواد اولیه

    همان‌طور که می‌دانید کیفیت سیلیس مورد استفاده در ساخت ظروف شیشه‌ای، رابطه‌ای مستقیم با کیفیت و شفافیت نهایی محصول دارد. به همین علت یک کارگاه تولید ظروف شیشه‌ای خوب فقط باید از مواد اولیه باکیفیت برای ساخت ظروف خود استفاده کند.

    استفاده از بهترین مواد اولیه

    تلاش برای ساخت ظروف شیشه‌ای به‌صورت نمایشی

    جذب گردشگران داخلی و خارجی یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها برای داشتن یک کارگاه ساخت ظروف شیشه‌ای خوب است. شیشه‌گران با تولید ظروف شیشه‌ای به‌صورت نمایشی و جذاب می‌توانند بسیاری از گردشگران را برای تماشای مراحل ساخت ظروف شیشه‌ای به محل کارگاه خود بکشانند. باید اشاره کرد که مراحل ساخت ظروف شیشه‌ای به‌صورت سنتی برای بسیاری از افراد بسیار جالب است.

    در صورت تمایل به خرید بلور باکیفیت در مدل های مختلف میتوانید با شماره 05 69 74 33 21 98+ تماس حاصل فرمایید.

    برخورداری از نمایشگاه ظروف شیشه‌ای

    شیشه‌گران می‌توانند با تعبیه یک نمایشگاه موقتی یا دائم در کنار کارگاه شیشه‌گری خود، ظروف تولید شده توسط کارگاه را به مردم نمایش دهند. این امر می‌تواند مردم را با این ظروف زیبا آشنا کند و فروش کارگاه را نیز افزایش دهد. همچنین نمایشگاه می‌تواند محل مناسبی برای آشنایی گردشگران داخلی و خارجی با صنعت شیشه‌گری سنتی ایران باشد.

    برخورداری از نمایشگاه ظروف شیشه‌ای

     

    پیشنهاد می کنیم به صفحه بطری شیشه ای خام هم سر بزنید.

    کارگاه ساخت ظروف شیشه ای بختیاری؛ قطب گردشگری شهرری

    کارگاه ساخت ظروف شیشه‌ای بختیاری یکی از قطب‌های این صنعت در کشور ایران است. این کارگاه توسط استاد علی بابا بختیاری که یکی از اساتید برجسته و باتجربه این حوزه به‌شمار می‌آید، تاسیس شده است و تا به امروز توانسته نظر گردشگران داخلی و خارجی زیادی را برای بازدید به خود جلب کند. ظروف تولیدی توسط شرکت تولید بلور و شیشه علی بابا بختیاری به بسیاری از کشورهای جهان صادر می‌شود و غیرایرانیان نیز از ظروف ساخته شده توسط این شرکت و استاد بختیاری آگاهی دارند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    2 دیدگاه در “ساخت و تولید ظروف شیشه ای سفارشی دست ساز

    1. abdullzher گفت:

      سلام علیکم
      برادر
      عبدالظاهر طنین هستم از افغانستان
      در این جا دوکان چینی فروشی داریم
      و میخواهم از شما خرید کنم
      در زمینه کمک ام کنید ممنون میشوم

      1. اپراتور 6 بختیاری گفت:

        سلام عزیز با این شماره تماس بگیرید 05 69 74 33 21 98+

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *