مقالات

ظروف شیشه‌ای دکوری | تاریخچه، روش ساخت و کاربردهای این ظروف در دکوراسیون

ظروف شیشه‌ای دکوری | تاریخچه، روش ساخت و کاربردهای این ظروف در دکوراسیون
  • هنر شیشه‌گری و ساخت ظروف شیشه‌ای

    حتما تا به حال از ظروف شیشه‌ای دکوری در منزل یا محل کارتان استفاده کرده‌اید. ظروف شیشه‌ای که با ظرافت و دقت، با هنر دست هنرمندان ایرانی ساخته می‌شوند و پس از ساخت، تزئینات و و نقشهای مختلفی بر روی آنها زده می‌شود. هنر و صنعت شیشه و آبگینه، یک هنر اصیل و دیرینه در ایران است و امروزه نیز این هنر توسط هنرمندان بزرگی ارائه می‌شود. انواع ظروف شیشه‌ای در فرمها و طرحهای مختلف و متنوع عرضه می‌شود که در دکوراسیون منزل نیز طرفداران بسیاری دارند. در این مقاله به معرفی انواع ظروف شیشه‌ای دکوری خواهیم پرداخت و درباره تاریخچه ساخت ظروف شیشه ای و نحوه ساخت آنها صحبت خواهیم کرد.

    در صورت تمایل به خرید بلور باکیفیت در مدل های مختلف میتوانید با شماره 05 69 74 33 21 98+ تماس حاصل فرمایید.

    تاریخچه شیشه‌گری در ایران

    شاید شما هم مثل من علاقمند باشید تا بدانید استفاده از ظروف شیشه‌ای از چه زمانی شروع شد. در ایران اولین یافته‌ها از شیشه‌گری در آثار باستانی چغازنبیل یافت شده است. آثار شیشه‌گری مربوط به آن دوران مهره‌های استوانه‌ای شیشه‌ای هستند. هنر شیشه‌گری و تولید ظروف و جام‌های شیشه‌ای در دوران هخامنشیان و ساسانیان، رواج داشته است. در آن دوران نیز از روشهای دمیدن برای شیشه‌گری استفاده می‌شد.

    در زمان اشکانیان و ساسانیان، تزئیناتی بر روی ظروف شیشه‌ای اجرا می‌شد. تزئیناتی که در آن زمان انجام می‌شد معمولاً نقوش برجسته، گل مهره زنی، یا نقش زدن با قالب بوده است.

    اوج هنر شیشه‌گری در ایران

    می‌دانید چه زمانی هنر زیبای شیشه‌گری به اوج خود رسید و استفاده از ظروف شیشه‌ای رواج گرفت؟ دوران سلجوقیان، دوره اوج هنر شیشه‌گری بود. ظروف شیشه‌ای مختلف با ظرافت و زیبایی در این دوره ساخته می‌شدند. در این دوران، رنگ کردن شیشه‌ها رواج پیدا کرد. و انواع ظروف با رنگهای جذاب ساخته شدند.

    انواع شیشه‌گری دستی

    دو نوع شیشه گری دستی وجود دارد. شیشه‌گری فوتی و شیشه‌گری پرسی. در این بخش از مطلب به معرفی مختصر این دو نوع شیشه‌گری می‌پردازیم.

    شیشه‌گری فوتی

    در روش شیشه‌گری فوتی که در شیشه‌گری‌های سنتی انجام می‌شود، ابتدا مواد ساخت شیشه را در کوره حرارت می‌دهند. وقتی که این مواد به حالت نیمه مایع یا مذاب درآمد، با استفاده از لوله‌ی دم مقداری از این مواد را برمی‌دارند و از طرف دیگر آن، بر این مواد می‌دمند. در همین حال، با ابزارهای دیگر مانند قالب، انبر و قیچی، حالتهای مختلفی را به دلخواه به شیشه می‌دهند.

    شیشه گری به روش پرسی

    در روش شیشه‌گری پرسی همانطور که از نامش پیداست، از یک قالب پرسی برای فرم دهی به شیشه استفاده می‌شود. در این روش نیز با استفاده از میله‌ی دم مقداری مواد شیشه‌ی مذاب را از کوره برمی‌دارند و در قالب پرس می‌ریزند .ادامه این روش، خمیر شیشه، در قالب مورد نظر شکل می‌گیرد. پس از بیرون آوردن شیشه از قالب، آن را در گرمخانه قرار می‌دهند.

    مطلب پیشنهادی: 

    بیشتر بخوانید:
    معرفی بهترین مارک بلور ایران | برترین کارگاه تولید کننده کدام است؟

    شیشه گری به روش پرسی

    انواع ظروف شیشه‌ای دکوری

    گفتیم که برای ساخت ظروف شیشه‌ای دکوری زیبایی که استفاده می‌کنید، از چه روشهایی استفاده می‌شود.

    محصولات شیشه‌ای که با استفاده از روشهای گفته شده ساخته می‌شود، آثار شیشه‌ای دستساز هستند و دارای ارزش هنری بالایی می‌باشند. پس از فرم دادن به شیشه، تزئینات دیگری نیز معمولاً بر روی آنها انجام می‌شود. که زیبایی و ارزش آنها را دوچندان می‌کند. این تزئینات بیشتر شامل تراش، خراش دادن، نقاشی کردن، رنگ کردن و… است. امروزه صنعت شیشه‌گری پیشرفتهای زیادی داشته است و طرحها و رنگهای مدرنی در آن وجود دارد که طرفداران زیادی را به خود جلب می‌کند.

    ظروف شیشه‌ای ساخت هنرمندان بزرگ

    تولید ظروف شیشه‌ای دکوری یا همان شیشه گری از هنرهای قدیمی و سنتی و از صنایع دستی ایران به شمار می‌رود. شیشه‌گری هنری است که در آن استاد شیشه‌گری با مهارت و هنر و ذوق و قریحه خود به شکل دادن به شیشه می‌پردازد. استاد شیشه‌گر با حرارت دادن به شیشه و سپس دمیدن، ظروف شیشه‌ای زیبایی تولید می‌کند. انواع مختلف ظروف شیشه‌ای دکوری از جمله صراحی‌های گردن باریک و بلند همراه با جام‌های شیشه‌ای و تنگ‌های دسته دار با هنر این هنرمندان ساخته می‌شوند.

    پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر، مطلب زیر را هم مطالعه کنید :

    بیشتر بخوانید:
    ظروف شیشه‌ای ترک‌ دار | ظروفی زیبا و فاخر برای دکوراسیون منزل شما

    ظروف شیشه‌ای ساخت هنرمندان بزرگ

    بهترین ظروف شیشه‌ای دکوری در کجا ساخته می‌شوند؟

    کارگاه‌های تولید ظروف شیشه‌ای امروزه در برخی شهرهای ایران وجود دارند. در این کارگاهها از روشهای مختلف فوتی و پرسی برای ساخت این ظروف استفاده می‌شود. در تهران نیز چندین کارگاه به شیشه‌گری سنتی مشغول هستند. برای مثال کارگاه شیشه گری سنتی استاد علی بابا بختیاری از کارگاه‌های قدیمی در تولید شیشه فوتی در استان تهران است.

    در این کارگاه انواع ظروف شیشه‌ای دکوری دست ساز توسط استاد این هنر تولید می‌شود. بسیاری از تولیدات این کارگاه به کشورهای خارج صادر شده است. این کارگاه همچنین برای گردشگران علاقمند به صنایع دستی ایران مورد توجه بوده است و بسیاری از گردشگران از این کارگاه شیشه‌گری دیدن می‌کنند.

    انواع ظروف شیشه‌ای

    محصولات شیشه‌ای در دکوراسیون منازل نیز استفاده می‌شوند و تزئیناتی که بر روی این ظروف انجام می‌گیرد نیز بسیار متنوع است. انواع ظروف شیشه‌ای دکوری شامل: شیشه‌های بارفتن که نوعی شیشه نیمه شفاف و ضخیم است. همچنین شیشه های دو پوست، سه پوست، شیشه آبگر، شیشه مات، شیشه نقش‌دار، شیشه تراش‌دار، شیشه در تلفیق با فلز و … می‌شود.

    در تمامی این انواع ظروف شیشه‌ای، مراحل اولیه ساخت، یکسان است. مراحل تکمیلی برای تزئینات با توجه به نوع ظرف شیشه‌ای مورد نظر متفاوت است.

    انواع ظروف شیشه‌ای

    چگونه از ظروف شیشه‌ای در دکور منزل استفاده کنیم؟

    امروزه انواع ظروف شیشه‌ای دکوری در منازل استفاده می‌شود. جار، بانکه، بطری شیشه‌ای، باکس شیشه‌ای، جامهای شیشه‌ای، شکلات خوری، شمعدانهای تزئینی و … . انواع بطری‌ها و جام‌ها و گلدانهای شیشه‌ای و رنگی کاربرد بسیار زیادی در تزیینات و دکوراسیون دارند. ظروف شیشه‌ای دکوری در طرحها و رنگهای مختلفی تولید می‌شوند که این امکان را می‌دهند که بتوانید آنها را با رنگ‌بندی‌های مختلف با توجه به دکوراسیون منزل خود تهیه کنید.

    از ظروف شیشه ای دکوری می‌توان برای نگه داشتن گل خشک و یا دکور بر روی میز و … استفاده کرد. شیشه‌ها و گلدانهای شیشه‌ای دکوری را می‌توان به عنوان صنایع دستی زیبای هنرمندان کشورمان در دکوراسیون خانه و حتی موسسات تجاری و اداری استفاده کرد. این ظروف شیشه‌ای را در طرح‌ها و رنگ‌های زیبا و در سبک‌های طراحی مختلف می‌توان به کار برد. ترکیب‌های متفاوتی برای استفاده از ظروف شیشه‌ای دکوری در دکوراسیون داخلی وجود دارد.

    ظروف شیشه‌ای را در کنار آیتم‌های دیگر دکوراسیون استفاده کنید

    در تزئین و چیدمان دکوراسیون از مهمترین اسرار دکوراسیونی خلاقیت و استفاده از ایده‌های شگفت انگیز در استفاده از ظروف شیشه‌ای دکوری است. ترکیب طرح‌های مختلف ظروف شیشه‎‌ای، که در اندازه و رنگهای مختلف کنار هم قرار بگیرند و فضای زیبایی را بسازند. می‌توانید با زیبایی‌شناسی، خلاقیت و ایده‌های هنری خود از صنایع دستی اصیل ایرانی در دکوراسیون خود بهره بگیرید. با خلاقیت می‌توانید از ترکیب‌های مختلف شیشه‌ها با رنگ‌ها و سبک‌های مختلف استفاده کنید. همچنین می‌توانید این ظروف را با عناصر دکوری دیگر ترکیب کنید. می‌توانید از گلهای طبیعی یا گلهای خشک داخل گلدانهای شیشه‌ای استفاده کنید. همچنین ظروف شیشه‌ای نقش‌دار یا ظروف رنگی به تنهایی می‌توانند زیبایی منحصربفردی ایجاد کنند.

    ظروف شیشه‌ای را در کنار آیتم‌های دیگر دکوراسیون استفاده کنید

    استفاده از ظروف شیشه‌ای در بخش‌های مختلف منزل

    ظروف شیشه‌ای را می‌توانید در اتاق نشیمن یا پذیرایی در کنار میز یا داخل بوفه، یا حتی روی زمین کنار مبلمان قرار دهید. همچنین خیلیها از این ظروف دکوری در گوشه‌ها و کنج‌های خانه استفاده می‌کنند. در چیدمان و دکوراسیون آنها به اندازه، سبک و رنگ هر یک از موارد تزئینی که به کار می‌برید توجه داشته باشید. علاوه بر آن، می‌توانید ترکیب گلدان‌ها را با دیگر عناصر تزئینی به کار ببرید. مثلا آنها را با عناصری مثل قاب عکس و یا شمع و ظروف و دیگر عناصر دکوراسیون به کار ببرید.

    در دکوراسیون با ظروف شیشه‌ای، اولین چیزی که به ذهن می‌آید استفاده به عنوان گلدان به همراه گل‌ها هستند. ترکیب زیبای گلها با ظروف شیشه‌ای، روح و فضای دلچسبی به خانه می‌بخشد. می‌‌توانید با توجه به سلیقه خود از این گلدان‌های شیشه‌ای به همراه انواع گلها در فضای مورد نظر خود استفاده کنید. حتی می‌توانید از گیاهان تازه، گلهای رنگارنگ، ساقه‌های خشک و … استفاده کنید. همچنین می‌توانید از ریسه‌های نور در ظروف شیشه‌ای و یا گلهای خشک و یا قرار دادن شکلاتهای رنگی برای تزئین استفاده کنید.

    جام‌ها و گلدانها با شکل‌های متنوع، تنگ‌ها و انواع صراحی‌های گردن باریک و …. را می‌توان در هر قسمتی از خانه برای زیباسازی فضا قرار داد. گلدان‌های شیشه ای در ابعاد مختلف را می‌توان در یک چیدمان زیبا قرار داد و طراحی مدرنی به فضا بخشید. یا اینکه از ظروف شیشه‌ای با تزئینات سنتی و رنگهای سنتی استفاده کرد و فضای کلاسیک را به محیط مورد نظر افزود. همچنین می‌توان ظروف شیشه‌ای و بلوری هنر دست هنرمندان کشورمان را به عنوان نقطه کانونی بر روی میز در اتاق نشیمن یا اتاق پذیرایی قرار داد و جلوه زیبایی به فضا بخشید.

    بگذارید هنر اصیل شیشه‌گری، جلوه‌بخش منازل شما باشد

    هنر شیشه‌گری از هنرهای قدیمی و سنتی ایران زمین است. امروزه هنرمندان بزرگی هستند که با مهارت بالای خود این هنر سنتی را زنده نگه داشته‌اند. انواع ظروف شیشه‌ای طرح‌دار، ساده و در رنگهای مختلف در کارگاه‌های شیشه‌گری سنتی تولید می‌شود و استادان شیشه‌گر با دمیدن، جان تازه‌ای به این ظروف شیشه‌ای می‌دهند. ظروف شیشه‌ای دکوری با زیبایی و ظرافت خاصی که دارند می‌توانند در منازل برای دکوراسیون استفاده شوند و ما می‌توانیم با حمایت از این صنایع دستی، این هنر زیبا را همچنان زنده نگه داریم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *