اخبار

استاد بختياري در ديدار مسؤولان فرهنگستان هنر

کارگاه شیشه گری سنتی
  • استاد بختياري در ديدار مسؤولان فرهنگستان هنر از كارگاه شيشه‌گري: اميدوارم شيشه‌گري رشته‌اي دانشگاهي شود

    در ديدار مسؤولان و كاركنان فرهنگستان هنر از كارگاه صنايع شيشه‌گري بختياري، استاد علي بختياري ـ هنرمند نامي عرصه‌ي شيشه‌گري ـ گفت: اميدوارم روزي رشته‌ي شيشه‌گري به‌عنوان رشته‌اي دانشگاهي شود تا هم پيشرفت بيشتري داشته باشيم و هم از خطر نابودي و فراموشي جلوگيري كنيم.

    به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، مسؤولان و تعدادي از كاركنان فرهنگستان هنر از كارگاه صنايع شيشه‌گري بختياري ديدن كردند. از آنجا كه هنر شيشه‌گري در ايران سابقه‌اي طولاني دارد و قطعات شيشه‌ي يافت‌شده در تخت جمشيد و ديگر نقاط ايران شاهد اين گواه است، فرهنگستان هنر وظيفه‌ي خود دانست تا از اين هنر دستي حمايت كند تا به فراموشي سپرده نشود. به همين دليل، مختار عليزاده ـ معاون پژوهشي فرهنگستان هنر ـ، جمشيد ياري شيرمرد ـ مدير كل روابط عمومي ـ، مهدي مكي‌نژاد ـ عضو گروه هنرهاي سنتي ـ و منيژه كنگراني ـ رييس اداره‌ي برنامه‌ريزي گروه‌هاي پژوهشي ـ همراه چند نفر از كاركنان فرهنگستان هنر، از كارگاه صنايع شيشه‌گري بختياري ديدن كردند.

    در اين ديدار، از نمونه كارهاي استادكاران اين كارگاه ديدن شد و استاد علي بختياري با توليد و ساخت يك قطعه شيشه، به تشريح اين هنر چندهزار ساله‌ي ايراني پرداخت. اين هنرمند نامي عرصه‌ي شيشه‌گري، در زمينه فعاليت‌هاي خود گفت: من مدت 53 سال است كه در زمينه‌ي شيشه‌گري فعاليت مي‌كنم. صنعت شيشه در ايران بيش از پنج‌هزار سال قدمت دارد و آثار شيشه‌گري ايران كه در موزه‌هاي برخي كشورهاي جهان وجود دارد، نشانه‌ي اين ادعا هستند. اين آثار به‌لحاظ زيبايي منحصربه‌فرد هستند و ارزش و بهاي زيادي دارند.

    وي ادامه داد: من براي نخستين‌بار در ايران توانستم، حباب‌هاي رنگي توليد كنم و از اين زمان به بعد، پيشرفت‌هاي قابل توجهي در اين زمينه كرديم. در واقع، جايگاهي جهاني براي كار شيشه‌ي ايران به‌دست آورديم. بختياري درباره‌ي فعاليت‌هاي اين هنر در جهان اظهار كرد: شيشه‌گري يك هنر است نه صنعت. متأسفانه در ايران اين هنر به‌صورت دانشگاهي و آكادمي آموزش داده نمي‌شود، در صورتي كه در بسياري از كشورها، اين رشته به‌صورت دانشگاهي درآمده، به همين دليل، پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌اي داشته است. اميدوارم در ايران نيز شيشه‌گري به‌عنوان رشته‌ي دانشگاهي تدريس شود. او درباره‌ي تهيه‌ي مواد اوليه‌ي توليد و پيشرفت‌هاي اين هنر ايراني، گفت: خوشبختانه در حال حاضر حدود 93 درصد از مواد اوليه در ايران توليد مي‌شود. البته من در اين مدت فعاليت، تلاش كرده‌ام تا به دانشگاه‌هاي مختلف در برخي كشورها بروم و از فعاليت‌هاي آن‌ها خبردار شوم و بسياري از سي‌دي‌ها و فيلم‌هاي آموزشي را كه در نقاط مختلف دنيا تهيه شده بود، تهيه و از آن‌ها استفاده كنم. خوشبختانه در چند سال اخير، نه‌تنها 55 درصد از كارهاي شيشه ما صادر مي‌شود، بلكه توانسته‌ايم از 45 درصد واردات بي‌رويه نيز جلوگيري كنيم.

    اين استادكار هنر شيشه تصريح كرد: خوشبختانه بسياري از گردشگران خارجي و كاركنان سفارتخانه‌هاي مختلف براي بازديد به اين كارگاه مي‌آيند و سفارش‌هاي زيادي را براي خريد مي‌دهند. البته با توجه به هزينه‌هايي كه در اين كارگاه متحمل مي‌شويم، متأسفانه امسال نتوانسته‌ايم پيشنهادي را بپذيريم، چون نمي‌توانيم پيش‌بيني كنيم، قيمت تمام‌شده تا پايان قرارداد به چه ميزان تغيير مي‌كند. در نتيجه، نمي‌توانيم به تعهدات خود عمل كنيم. وي درباره‌ي شركت در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي بيان كرد: ما هر سال در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي شركت مي‌كرديم؛ اما امسال به‌دليل مشكلاتي كه در عرصه‌ي توليد داشتيم، نتوانستيم حضور مؤثر داشته باشيم.

    متاسفانه بسياري از كارگاه‌ها به‌دليل همين مشكلات تعطيل شده‌اند. استاد علي‌بابا بختياري متولد 1329 شهر تويسركان است. او هنر شيشه‌گري را از هشت ‌سالگي فرا گرفت و مدت 53 سال است كه در اين زمينه فعاليت مي‌كند. بختياري در ابتدا ساخت لوله‌هاي لامپا (شيشه‌ي چراغ نفتي) را در كارگاه شيشه‌گري ميدان شوش فراگرفت. سپس به كارگاه استاد غلامحسين همداني رفت و زير نظر اين استاد، با الهام از سفال‌هاي ايراني، بدعتي نو در كار شيشه گذاشت. از ديگر استادان او مي‌توان به استاد اصغر قلندر اشاره كرد. نخستين كارهاي استاد، اشكدان‌هاي تزييني بود. استاد بختياري در سال 1354 كارگاهي تأسيس كرد و با وجود مشكلات و كمبود امكانات، به اين هنر پرداخت. شيشه‌گراني مانند حميد رحماني، ناصرالهي و اسدالله سليماني از شاگردان او هستند. آثار استاد بختياري در نمايشگاه‌هاي اصفهان، همدان، تبريز و نمايشگاه‌هاي بين‌المللي كشورهاي آلمان، كانادا، انگليس، هلند و بلژيك شركت كرده و مورد تقدير و تشويق قرار گرفته‌اند.

    :: مشاهده اصل خبر در سایت ایسنا ::

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *